برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.
جمعه 30 شهریور 1403
به قلم مصطفی فرجی:

نقد و بررسی فیلم سینمایی «موقعیت مهدی»

حمیّت نیوز(حمنا)؛اگردر کلّ جشنوارۀ امسال فقط یک فیلم را به‌عنوان اثری زبان برگزینیم ، همین اولین ساختۀ هادی حجازی‌فر انتخاب مناسبی است.

حمیّت نیوز(حمنا)؛اگردر کلّ جشنوارۀ امسال فقط یک فیلم را به‌عنوان اثری زبان برگزینیم ، همین اولین ساختۀ هادی حجازی‌فر انتخاب مناسبی است. «موقعیت مهدی» غافلگیرکننده است: یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره فجر چهلم  و یکی از بهترین فیلم‌های اول یک فیلمسازآن هم با موضوعی دفاع مقدس، در چند سال اخیر سینمای ایران. حجازی‌فر با اولین ساخته‌اش اصول ساخت یک فیلم جنگی پرکشش، تأمل‌برانگیز و غیرشعاری را به خیلی از فیلمسازان پرادعا نشان می‌دهد. او در این فیلم شش پرده از زندگی شهید مهدی باکری و اطرافیانش را نشان می‌دهد: از ازدواج مهدی (و همچنین ازدواج برادرش، حمید) تا چگونگی اعزام‌شان به جبهه و ماجراهایی که در رفت‌وبرگشت میان جبهه و خانه برای مهدی رخ می‌دهد. هادی حجازی فر  این‌گونه حواشی مختلفی از شخصیت اصلی را به تماشاگر القا کند.
او برای اولین ساختۀ سینمایی‌اش . که گویا گفته شده مجموعۀ تلویزیونی نیز  است و حالا نسخه‌ای سینمایی هم از آن تهیه شده – داستان زندگی یکی از چهره‌های مشهور دوران جنگ تحمیلی را به تصویر میکشد. تصمیمی جسورانه که نتیجه‌اش می‌تواند بروز سوءتفاهم برای برخی از مخاطبان باشد. اما او با موفقیت توانسته از بزرگ‌ترین خطرهای انتخاب چنین سوژه‌هایی فرار کند: شعاری شدن و حزبی شدن. این اتفاق به‌واسطۀ نگاه انسانی حجازی‌فر و همکارانش به شخصیت مهدی باکری اتفاق افتاده است. کمتر فیلمسازی به‌سراغ زندگی چنین شخصیت مهمی رفته و به دام گرایش به سمت یک ایدئولوژی، حزب یا گروه سیاسی نیفتاده است. اما «موقعیت مهدی» ربطی به مسائل سیاسی ندارد. در فیلم قرار نیست با بحث‌های گل‌درشتی در مورد ماهیت جنگ و موضوعات مشابه روبه‌رو باشیم. این، داستان مردانی است که به یک اندازه به همسرشان و کمک به مملکتشان علاقه‌مندند اما این دو علاقه گاه همخوانی چندانی با هم ندارند. پیچیدگی درام «موقعیت مهدی» از این‌جا ناشی می‌شود.
حجازی‌فر همچنین در امر تصویرسازی پخته نشان می‌دهد. فیلم پر از تصاویری است که هم می‌توانند درونیات شخصیت اصلی را بازتاب دهند و هم احساسات مختلفی را در تماشاگر ایجاد کنند. برخی از این تصاویر (به‌عنوان مثال آرامش قبل از طوفان در پردۀ آخر و هنگام صحبت‌کردن مهدی باکری از طریق بی‌سیم) حتی این قابلیت را دارند که در تاریخ سینمای جنگ تحمیلی ماندگار شوند.. اوسبک بصری متفاوتی را به‌کار می‌گیرد؛ سبکی متکی به دوربین ثاب استفاده از برداشت بلند در اوایل کار ممکن است بیش‌ازحد. اما در ادامه متوجه می‌شویم که این استراتژی بی‌دلیل و بی‌کارکرد نبوده است. حجازی‌فر در طول فیلم موفق می‌شود با استفاده از این استراتژی، احساسات مختلف، و گاه متضادی، را در تماشاگر ایجاد کرده و بنابراین فرصت مقایسۀ جنبه‌های مختلف زندگی شخصیت‌های کلیدی را به تماشاگر بدهد. در آخر برای هادی حجازی فر آرزوی موفقیت و سربلندی از خداوند منان خواهانیم.

مصطفی فرجی
تاریخ: 1401/1/28
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

اخبار مرتبط

بیستمین جشن مدیران تولید برگزارشد

به گزارش خبرنگار حمیت نیوز(حمنا)؛ بیستمین جشن مدیران تولید سینما به دبیری علی قائم مقامی و با اجرای شاهد احمدلو در هتل پارسیان استقلال تهران با حضور محمدرضا باهنر عضو ...

نگاهی به فیلم سینمایی شه سوار به بهانه اکران یکی دیگر از فیلم های جشنواره فیلم فجر ۴۲

به گزارش حمیت نیوز(حمنا)؛ بررسی فیلم سینمایی شه سوار که در چهل و دومین جشنواره فجر در بخش سودای سیمرغ حضور داشت و در آستانه اکران این فیلم همزمان در روز ملی سینما در سینماهای ...

مسیر آینده از تولید مشترک می‌گذرد/ پایان رویداد «پرتاب»

 به گزارش حمیت نیوز(حمنا) به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، دومین روز از رویداد ارائه طرح مستند «پرتاب»، امروز یکشنبه ۱۸ شهریور ...

روز ملی یوز ایرانی در خانه هنرمندان برگزار گردید

به گزارش خبرنگار حمیت نیوز(حمنا)؛ نه شهریور روز ملی یوز ایرانی نام گذاری شده است به همین مناسبت‌ مراسمی در خانه هنرمندان، سالن استاد شهناز با حضورهنرمندان و علاقمندان ...